Viestintäteknologian ilmiöitä ja sovelluksia puheviestinnän näkökulmasta tarkasteltuna

lauantai 31. tammikuuta 2009

Wikipuolue

Viime kerralla tuli esiin ilmiö nimeltä wikipuolue. En ainakaan itse ollut kuullut kyseisestä asiasta aiemmin, ja kiinnostuin selvittämään, mistä on oikein kyse. Heti alkuun jo heräsi epäilys, miten ihmeessä tällainen puolue (joka ei tosin ole rekisteröity puolue) voi toimia, koska poliittiset asiat kovin usein johtavat eipäs-juupas-kiistelyyn. Puolueella on kotisivu, www.wikipuolue.fi, josta tietenkin wiki-muotoisesti löytyy kaikenlaista infoa asiasta. 

Puolueen tarkoitus on sivujen mukaan "kehittää uudenlaista poliittista yhteistoimintaa" ja "demokratiosida politiikkaa". Sivuille voi luoda aloitteita, joita kuka tahansa voi sitten muokata, ja joita viedään eteenpäin. Lisäksi kuka tahansa voi Wikipuolueen ehdokkaana asettua ehdokkaaksi kunnallis- ja eduskuntavaaleihin, mutta wikipuolue ei ole mitenkään vastuussa yksittäisen edustajansa toiminnasta. Ensivilkaisulta kokonaisuus kuulostaa ainakin minusta aika hämärältä.

Mitä olette mieltä, voiko tällainen homma oikeasti toimia? Onko jossain taustalla kuitenkin tälläkin kertaa oltava joku tätäkin demokraattisuutta säätelevä porukka, joka runnoo ajatuksensa läpi?

perjantai 30. tammikuuta 2009

Kolmannen luennon kalvot

Lisäsin kaikkien pidettyjen luentojen kalvot oikean reunan palkissa olevaan aikatauluun - en siis tule enää tämän jälkeen ilmoittamaan niistä erikseen tässä varsinaisella tekstipalstalla.

Te, jotka ette päässeet perjantaina paikalle, voitte tulla kyselemään artikkeleita minulta ensi viikon aikana. Saatanpa laittaa niitä jakeluun tuohon oveni ulkopuolella olevaan lokerikkoonkin siltä varalta että en ole jatkuvasti paikalla...

Ja sitten toivoisin ryhtiliikettä kommentoinnin suhteen! Olemme viimein pääsemässä tilanteeseen jossa kaikilla osallistujilla on tunnukset ja kirjoitusoikeudet, eli nyt kommentteja kehiin! Aloitetaan vaikka siitä Teijon vinkkaamasta Visioblogista, koska he varmasti kaipaavat palautetta näin keskeiseltä kohderyhmältä.

Perjantai-iltapäivän ratoksi myös musiikkivinkki. Tuomo Prättälä julkaisee ensi viikolla uuden albumin, joka paitsi sisältää hyvää musiikkia, toimii myös näin kurssin puitteissa mainiona esimerkkinä verkon tarjoamista mahdollisuuksista musiikin levittämisen ja fanipohjan kasvattamisen suhteen. Käykääpä siis katsomassa MySpace-entiteetti osoitteessa http://www.myspace.com/organkane. Kaiken muun hyvän lisäksi Tuomon manageri on puheviestijä:)

perjantai 23. tammikuuta 2009

Teknologia etsintävälineenä

Sattuipa tässä yksi mielenkiintoinen tapaus viikko sitten. Sain puhelun tuntemattomasta numerosta, mutta koska olin luennolla, en voinut vastata siihen. Heti perään sain tekstiviestin samaisesta numerosta. Minulle tuntematon nainen kyseli erään kaverini yhteystietoja, sillä hänen tyttärensä oli tavannut minun kaverini Barcelonassa edellisiltana, eikä tyttö ollut palannut siskonsa luo hotelliin vielä seuraavaan aamuunkaan mennessä. Tyttären puhelin oli pois päältä, joten äiti ei häntä siitä tavoittanut. Hän oli löytänyt nimeni kaverini Facebook-profiilista ja jostain etsinyt myös puhelinnumeroni. Annoin naiselle kaverini yhteystiedot, kuin myös kaverini parhaan ystävän yhteystiedot, jos kaverini suomalainen numero ei olisikaan käytössä. Tytär oli lopulta löytynyt ja tarina päättyi onnellisesti, mutta jäin itse pohtimaan teknologian merkitystä koko prosessille. Ensinnäkin, ilman Facebookia tyttären äiti ei olisi löytänyt ketään kaverini tuttuja, joihin ottaa yhteyttä. Toiseksi, matkapuhelinten itsestäänselvyys korostuu erityisesti silloin, kun tavoittelemaa henkilöä ei saadakaan kiinni. Matkapuhelimilla pystytään myös hoitamaan yhteydenpito täsmällisesti, eli voidaan soittaa suoraan asianomaiselle, eikä hänen ja hänen perheensä yhteiseen lankapuhelimeen.

Tällaisia ajatuksia heräsi tästä tapauksesta. Aika jännä juttu toi teknologia.

Toisen luennon kalvot - verkko-oppiminen

Toisen luennon kalvot ovat linjoilla. Osoitehan on tietenkin loogisesti nimetty http://users.jyu.fi/~marsiit/kurssit/PUHS304_2verkko-oppiminen.pdf.

Luennon aiheeseen liittyen kysyisin teiltä mielipidettänne siitä, minkä kokeilemistanne verkko-oppimisympäristöistä olette kokeneet parhaimmaksi? Mikä on ollut helpoin ottaa käyttöön, mikä on nimenomaan käyttöympäristönä ruokkinut mielestänne keskustelua tai edistänyt ryhmäytymistä? Mielipiteitä ja perusteluja kaivataan!

maanantai 19. tammikuuta 2009

Work in progress - Visiotv(blog)

Teijo vinkkasikin tästä viime perjantain lopuksi. Armas Visiomme kehittyy aina vain, ja ilmeisesti tekijät pohtivat yhtenä mahdollisena kehityssuuntana jutun viemistä entistä vuorovaikutteisempaan ja helposti lähestyttävämpään suuntaan. Koeversio siitä, miltä blogi voisi näyttää, löytyy osoitteesta: http://visiotv.blogspot.com/

Kommentoikaa vapaasti, Teijo varmasti sitten välittää terveisiä edelleen!

perjantai 16. tammikuuta 2009

Ensimmäisen luennon kalvot ja tarkennus ohjelmaan

Näin se lähtee käyntiin. Ensimmäinen luento on nyt takanapäin, voitte käydä tarkastelemassa kalvoja osoitteessa http://users.jyu.fi/~marsiit/kurssit/PUHS304_1johdanto.pdf.

Sain myös yhdeltä vierailijaltamme täsmennyksen luennon aiheeseen. Sacha Helfensteinin luento 13.2. on nimeltään Psychological Dimensions of Technology Mediated Communication.

Seuraavalla kerralla siirrymme käsittelemään oppimista ja opettamista tietokoneiden välityksellä, minkä lisäksi tarkoituksena on pohtia sitä, millaista lukutaitoa nykypäivän teknologiavälitteinen viestintä ja mediamaisemassa navigoiminen vaativat. Voisimmekin aloittaa keskustelun näistä aiheista heti, kun pääsette sinuiksi Bloggerin kanssa ja saatte kirjoitusoikeudet blogiin.

maanantai 12. tammikuuta 2009

Verkosta kurssilla, kurssista verkossa

Tämä blogimuodossa elävä verkkoentiteetti on puheviestinnän kurssin PUHS304 Viestintäteknologian interaktiivisuus (10 op) kotipaikka. Kurssi pidetään keväällä 2009, ja sen järjestää Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen puheviestintä-oppiaine.

Voit käyttää kurssin johonkin seuraavista:

1) Puheviestinnän syventävien opintojen kirjatenttiin (PUHS311, Puheviestinnän erityiskysymyksiä). Tällöin kurssin laajuus on 6 op.
2) Viestintäteknologian interaktiivisuus -professioon (PUHS304, 10op). Tällöin osallistut lisäksi lukupiirityöskentelyyn, ja suorituksen laajuudeksi tulee 10 op.
3) Ylimääräisiin opintoihin (6 op laajuisena, kuten kohdassa 1)

Kurssin tavoitteena on syventyä viestintäteknologiaan ja sen käyttöön eri konteksteissa puheviestinnän asiantuntijuuden näkökulmasta. Kurssilla saadaan ajantasaista tietoa teknologiavälitteisestä viestinnästä, ja pohditaan interaktiivisen viestintäteknologian muotoja ja mahdollisuuksia. Tarkoituksena on oppia ymmärtämään teknologiavälitteiseen viestintään liittyviä erityiskysymyksiä niin suhde-, ryhmä- kuin organisaatiotasollakin. Edelleen tavoitteena on, että osallistujat työstävät ja määrittelevät kurssin aikana sitä osaamista, jota puheviestinnän asiantuntijat voisivat viestintäteknologian suunnitteluun, käyttöön ja analysoimiseen tarjota.

Kurssin opetus- ja suoritusmuotoina ovat luennot, oheiskirjallisuus, kurssipäiväkirja, verkkokeskustelu sekä kymmenen opintopisteen suorittajien kohdalla lukupiirityöskentely.

Verkkokeskustelu käydään tämän blogin sisällä. Kurssilaisten odotetaan paitsi lukevan ja kommentoivan blogimerkintöjä, myös tuovan blogiin mediassa kohtaamiaan artikkeleita, kommenttipuheenvuoroja, näkökulmia, työpaikkailmoituksia jne. Verkkokeskustelun keskipisteessä on se, millaista asiantuntemusta viestintäteknologian parissa työskentelyyn tarvitaan, ja millaiset näkökulmat ovat nimenomaan puheviestinnälle ominaisia – meidän oman tieteenalamme vahvuuksia suhteessa muihin.