Viestintäteknologian ilmiöitä ja sovelluksia puheviestinnän näkökulmasta tarkasteltuna

perjantai 23. tammikuuta 2009

Toisen luennon kalvot - verkko-oppiminen

Toisen luennon kalvot ovat linjoilla. Osoitehan on tietenkin loogisesti nimetty http://users.jyu.fi/~marsiit/kurssit/PUHS304_2verkko-oppiminen.pdf.

Luennon aiheeseen liittyen kysyisin teiltä mielipidettänne siitä, minkä kokeilemistanne verkko-oppimisympäristöistä olette kokeneet parhaimmaksi? Mikä on ollut helpoin ottaa käyttöön, mikä on nimenomaan käyttöympäristönä ruokkinut mielestänne keskustelua tai edistänyt ryhmäytymistä? Mielipiteitä ja perusteluja kaivataan!

5 kommenttia:

Henna kirjoitti...

Toistaiseksi yksikään Optimaan luotu ympäristö ei ole ruokkinut miun henkilökohtaista keskusteluun osallistumista. Lähinnä kommentoinnit ovat olleet juuri niiden "kolmen pakollisen" luokkaa.

Esimerkiksi draamakasvatuksen opintoja varten Optimaan luotu keskustelualue vaihtui jostain syystä loppujen lopuksi sähköpostiketjuihin. Varsinkin kun Optiman lieveilmiönä sähköpostiin tulee ensin ilmoitus siitä, että Optimassa on postia, ja sen jälkeen tulee käydä lukemassa Optimasta tiedote, jonka olisi voinut suoraan laittaa sähköpostilistalle?

Ajoittain tuntuukin, että aikataulutietojen, materiaalin hakemisen ja nopeiden tiedotteiden vuoksi joutuu risteilemään juuri Korpin, Optiman ja sähköpostin aallokossa. Näin blogin avulla monen asian voi yhdistää!

Noora kirjoitti...

Olen osallistunut muutamalle kurssille jossa verkko-oppimisympäristö on ollut kontaktiopetuksen tukena sekä kurssille, joka pidettiin kokonaan Moodlessa eli kontaktiopetusta ei ollut ollenkaan.

Parhaat kokemukset verkko-oppimisympäristöistä ovat olleet ensimmäisenä mainitut, joissa oppimisympäristö (useimmiten Optima) on toiminut kontaktiopetuksen lisänä. Kurssimateriaalien, linkkien, ppt-esitysten ym. ollessa saatavilla verkossa säästytään usein turhalta tulostamiselta ja sähköpostilta.

Moodlessa toteutetulla kurssilla tulivat esiin luennollakin mainitut ongelmat vuorovaikutuksellisuuden puutteesta ja hurjasta tekstin määrästä. Jokaisen tuli kurssilla kirjoittaa viikottain määrätystä aiheesta Moodleen ja kommentoida muiden kirjoituksia. Käytännössä siis sunnuntaisin tekstiä tuotettiin enemmän kuin kukaan ehti lukemaan ja kommentit muiden kirjoituksiin olivat luokkaa "samaa mieltä N:n kanssa".

Moodle tuntui muistaakseni alkuun hieman sokkeloiselta, mutta luulen että käyttöympäristön merkitys rymäytymisen kannalta ei ole kovinkaan suuri.

Anonyymi kirjoitti...

Meikäläisellä on tähän mennessä aika nihkeitä kokemuksia opiskeluiden ajalta eri verkko-oppimisympäristöistä. Ihan kuten Hennakin sanoi, optimassa toteutetut keskustelut ei ole mielestäni toiminut kuin vuorottaisena monologina opiskelijoiden välillä.

Toisaalta täytyy sanoa että aika vähän on ylipäätään kokemuksia kolmannen vuoden puheviestijällä eri verkko-oppimisympäristöistä. Toisen luennon aiheeseen liittyen, mun mielestä edes yliopistossa ei olla vielä selvillä miten verkko-oppiminen pitäisi toteuttaa ja miten opiskelijoita saataisiin aktivoitua.

Yksi asia mitä pitäisi tehdä enemmän, on kokeilla erilaisia variaatioita ja keskusteluympäristöjä. Vähän tuntuu että jos opiskelijoiden on vaikea asiasta innostua niin toisaalta myös opettajat välillä vain toteavat tyyliin: "menkää sinne ja keskustelkaa". Kummankin osapuolen pitäisi nähdä enemmän vaivaa jotta kehitystä tapahtuisi nopeammin.

Marko kirjoitti...

Olen ihan samaa mieltä Henrin kanssa siitä, että opettajat saisivat kyllä katsoa useammin peiliin niitä epäonnistuneita verkkokursseja miettiessään. Samaan hengenvetoon on todettava, että täysimittaisen verkkokurssin tekohengittäminen pelkällä opettajan omalla aktiivisuudella ja äänen pitämisellä on varmasti todella raskasta ja turhauttavaa hommaa.

Itselleni on kehittynyt jopa hieman fatalistinen suhde verkko-opetukseen: sen onnistumista on niin vaikea ennakoida, että parasta mitä voi tehdä on yrittää ja toivoa.

Jussi-Pekka kirjoitti...

Paras verkko-oppimiskokemuksistani on vuodelta 2003 kurssilta nimeltä Johdatus kuvalliseen viestintään. Alustana toimi melko kökkö Moodle, mutta parasta oli pakotettu kommentointi. Kaikkia keskusteluja oli pakko kommentoida ainakin kaksi kertaa.

Kuullostaa aika horrorilta ja samanlaiselta kuin @Noora yllä kuvailee, mutta jotenkin sain kurssin keskusteluista jotakin irti :I