BBC:n nettiuutisista löytyi hurja artikkeli. Etelä-Korealaiset vanhemmat olivat niin innostuneita kasvattamaan virtuaalista lastaan, että laiminlöivät oikean vauvansa hoidon. He ruokkivat kolme kuukautta vanhaa vauvaansa vain kerran päivässä, sillä aika kului internetkahviloissa Anima-tytön parissa. Ko. roolipelissä pelaajan vuorovaikutus virtuaalilapsen kanssa saa hänet kehittämään tunteita ja palauttamaan hänen mielestään kadonneita muistoja. Tällaisen roolipeliriippuvuuden takia oikea ihmislapsi menehtyi nälkiintymiseen.
Jutussa mainitaan vanhempien menettäneen halunsa elää normaalia elämää jouduttuaan työttömiksi, joten kyseessä ei (toivottavasti) ole ihan normaalipariskunta.
Juttuun on linkitetty useita muitakin mielenkiintoisia Etelä-Korealaisten peliriippuvuuteen liittyviä artikkeleita. Toinen esimerkki ääripään tapauksesta tuntuisi olevan 28-vuotiaan miehen kuolema 50 tunnin pelaamisputken seurauksena. Riippuvaisuus voi siis tappaa.
Koukuttavaksi tekijäksi mainitaan mm. pelien vuorovaikutuksellisuus. Kun peliin osallistuu reaaliajassa lukuisia muitakin pelaajia, osallistuminen ja panokset otetaan vakavammin kuin yksin pelattavissa peleissä.
En usko, että Suomessa on vielä vastaavanlaisia kuolemantapauksia, mutta kaikenlaisen teknologiakehityksen myötä on oltava varuillaan. Sosiaalisen median ja aina vain vuorovaikutuksellisemman teknologian myötä voi ilmaantua myös täysin arvaamattomia, ilmeisesti jopa tappavia seurauksia.
Viestintäteknologian ilmiöitä ja sovelluksia puheviestinnän näkökulmasta tarkasteltuna
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti