Ajattelin polkaista käyntiin Markon ehdottaman analyysitehtävien esittelyn.
Analyysini kohteena on vuonna 2003 julkaistu WWII sijoittuva sotapeli Hidden And Dangerous 2. Lyhyesti kuvailtuna pelin ideana on liikuttaa 1-4 sotilaan erikoisyksikköä suorittaen erilaisia tehtäviä. Tehtävät vaihtelevat pelkästä vihollisvaltion sotilaiden tuhoamisesta hiipimis- ja sabotaasitehtäviin. Pelissä liikutaan mm. Norjassa, Afrikan aavikoilla, Itävallassa ja Ranskan Normandiassa.
Tarkoituksenani on tutkia
1. Millaista vuorovaikutusta pelin verkkopelaaminen mahdollistaa
2. Millaiseen vuorovaikutukseen peli rohkaisee
3. Millaista vuorovaikutusta peli ehkäisee
4. Miten johtaminen ja johtajuus ilmenee pelissä
Aion keskittyä moninpelissä tapahtuvaan pelaajien väliseen vuorovaikutukseen. Apuna analyysissa käytän omia kokemuksiani ja havaintojani pelistä. Teoreettista perustaa ja virikkeitä olen hakenut mm. johtamisviestinnän kirjasta Northouse - Leadership: Theory and practice sekä puheviestinnän "perusteoksista" esimerkiksi Trenholm & Jensen -Interpersonal Communication.
Tavoitteenani on luoda kattava kuva pelin tuomista mahdollisuuksista tietokonevälitteisen vuorovaikutuksen alalla. Pohdin myös mahdollisia parannuskohteita, pääasiassa viestinnän ja vuorovaikutuksen osalta.
1 kommentti:
Onko sinulla ajatuksena tarkastella HCI-puolta (Human-Computer Interaction) vai ihmisten välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta? Eli oliko tässä kyseessä moninpeli?
Voit tietysti myös laittaa pelin tarkan nimen tähän ja vaikka pari kuvaakin, että kaikki saavat käsityksen analyysin kohteesta.
Lähetä kommentti