Viestintäteknologian ilmiöitä ja sovelluksia puheviestinnän näkökulmasta tarkasteltuna

torstai 11. helmikuuta 2010

Soompi.com - fanittamista netissä

Korealaiseen populaariviihteeseen tutustuessani yllätyin, kuinka aktiivista ja näkyvää verkkoympäristössä toimiva fanikulttuuri on.

Kun kyseessä on Korealainen, tai miksei muukin Aasialainen pop, luulisi kielimuurin rajoittavan kansainvälisten fanien lukumäärää. Toisin on. Erilaiset verkkopalvelut yhdistävät eri puolilla maailmaa olevia faneja, joista kielitaitoisimmat tuottavat valtavasti tietoa ja materiaalia myös englanninkielisten saataville.

Yksi tällaisista kansainvälisistä palveluista on Soompi.com, johon ajattelin perehtyä tarkemmin kurssiin liittyvässä analyysitehtävässäni.

Soompi on Korealaisen ja Aasialaisen pop-viihteen faneille tarkoitettu sivusto, joka on sisällöltään todella moniulotteinen ja ymmärtääkseni täysin käyttäjien tuotosten varassa. Palvelu sisältää niin Facebookin, Twitterin kuin perinteisen blogin ja keskustelufooruminkin kaltaisia toimintoja, joiden avulla rekisteröityneet käyttäjät voivat tuottaa, kommentoida ja seurata toisten luomaa sisältöä. Soompi-sivustoille on kerääntynyt valtavasti tietoa Korealaisesta viihdemaailmasta ja yhteisö on saanut järjestettyä edustajilleen mm. fanitapaamisia ja haastatteluja eri superjulkkisten kanssa.

Maailmanlaajuinen Soompi-faniyhteisö vaikuttaa erittäin merkittävältä ja jopa vaikutusvaltaiselta toimijalta omalla alueellaan. Analyysissä ajattelinkin pohtia, millaisissa muissa tarkoituksissa vastaavanlainen kansainvälisen yhteisön luova palvelu voisi toimia ja millä keinoin se motivoi ja sitouttaa käyttäjänsä aktiiviseen sisällöntuotantoon.

Ei kommentteja: