Markon piti muistaakseni näyttää tämän pelin demo ennen Guitar Hero ym. pelailuja: http://www.iltalehti.fi/digi/2010022411188403_du.shtml Demo ei toiminut, mutta Iltalehden peliarvostelusta voi lukaista perustietoa pelistä.
"Heavy Rainin voi pelata läpi useilla eri tavoilla. Pelaajan valinnat ratkaisevat, miten tarina etenee. Tätä on yritetty ennenkin, mutta tällä kertaa homma toimii."
Tämä on todella piristävä uutinen pelimaailmasta. Esimerkiksi Grand Theft Auto -pelisarja on yrittänyt samaa "pelaajan valinnoilla on väliä" kikkaa, mutta käytännössä peli päättyy aina samaan lopputulokseen ja pelajaalle jää valittavaksi vain tehtävien suoritusjärjestys. Arvostelujen perusteella Heavy Rain onnistuu tässä tavoitteessa. Heavy Rainissa kiehtoo myös 4 pelaajalla toteutettu pelitapa, joten pelin edetessä vaihtelua on varmasti luvassa "sankarin" vaihtuessa.
"Pelin aikana kamera seuraa tilanteita hyvin elokuvista tuttuun tapaan."
Taitaa olla niitä ensimmäisiä "elokuvapelejä." Toimitus muistaa varoittaa, että peli saattaa aiheuttaa valvomista. Ilmeisesti melko koukuttava pelielämys...
1 kommentti:
Joo, harmillista että demo ei toiminut Tourulassa, kotona se nimittäin pelitti. Pelilliset elementit ovat välillä hieman kankeita, esimerkiksi ohjaus ei toteutettu tönkösti, mutta kieltämättä tunnelma oli jo demossa todella hyvä.
Ajatus todella interaktiivisista tarinoista tietokonemuodossa toteutettuna on edennyt viime vuosina huomattavin askelin, esimerkiksi monet uudet "rooli"pelit, kuten Mass Effect, ovat onnistuneet ainakin luomaan illuusion siitä että pelaajan valinnoilla on väliä. Pienenä esimerkkinä se, että ensimmäisen Mass Effectin läpi pelanneet voivat aloittaa toisen osan vanhalla tallennustiedostolla, jolloin pelimaailmassa olevat hahmot ovat erilaisia riippuen pelaajan ensimmäisessä pelissä tekemistä valinnoista.
Toki matkaa on vielä, mutta nyt teknologia ja resurssit alkavat olla tarpeeksi pitkällä aiheuttaakseen muitakin tunteita kuin myötähäpeää pelinkehittäjien puolesta.
Lähetä kommentti